Thursday, April 15, 2010

Sabar sikit lagi

Saya tahu ini benda sensitip.
Tapi saya nak share juga.
Saya nak share kat wifey2 yang masih menunggu untuk dapat baby.
Tension kan..

Saya dulu tunggu to get pregnant about 6 month.
eveytime period mesti nangis2..
Siap kalau lambat period 2-3 hari..dah happy sangat ..
Siap test pregnancy test tau..tah berapa banyak saya beli..
Tapi mesti frustrated.

Balik kampung saya mesti bengang ngan relatives saya.
Mesti nak tanya dah berisi ke belom..
Siap nasihat jangan tunggu lama2 sangat..
Halloooooo..macamlah saya yang tentukan semua ni.
Kalau lah boleh..haritu juga saya nakk..
Start lah saya malas gila nak balik kampun.
Malas gila nak jumpa orang.

Bila cerita kat membe..member mesti cakap..alaaa relaks lah..baru 5 bulan..
diorang tak tahu seksanya menunggu..5 bulan tu rasa macam 5 tahun tau..
Sebab tu bila ada best fren saya cakap dia dah sethun menunggu...
saya takmo cakap..alaaa baru setahun..sbb saya faham setahun tu mmg lama bagi orang yang betul2 nak...
Saya just cakap..sabar sket lagi..insyaalah ada rezeki Allah turunkan.

Saya pun banyak juga tips2 saya amalkan dulu.
Sampai saya tak tahu mana satu yang betul2 works for me.
Saya kawin Mac 2008.Saya start amik asid folic since Mei..
sebab saya baca 3 month b4 we planned to get pregnant kita dah kena start makan asid folic ni.

Then..saya try homoephaty juga..mahal jugaklah..untuk sebulan rm180 untuk saya..rm180 lagi untuk EL..saya amik untuk 2 months sahaja..

Last sekali bibik tua kakak saya.Dah balik Indon pun..dia bagi saya tips ni.
Kikis isi dalam timun (sampai ke kulit keras) Campur dengan gula batu.
Masuk dalam fridge.simpan satu malam.
B4 breakfast amik.
Saya amalkan sebulan..and next monthnya tarraaaaa..iam bless with a tiny tots..
Korang boleh la try..

Everymonth juga saya pergi berurut..
Datang berurut every 3days of period..
Ada yang bagi minum air kunyit..
Ada yang bagi minum air gula mera campur halia tak silap..
hurmm..macam2 juga saya try..

Alhamdulilah..saya pregnant..and now iam proud to saya im a mommy to my beautiful princess Damia Zahra.
Saya doakan kalian juga akan diberkati sama seperti saya.
Saya faham dah macam2 cara..dah macam2 petua korang amalkan..
Tapi masih belum kesampaian hajat dihati..
Sbar sikit lagi ok..sikit je lagi.

Ada kawan saya di Kedah sana dah 4 tahun kawin.
Masih berjuang lagi.
Dia dah sampai tahap tebuk perut untuk masukan camera..nak check ada block pape tak kat rahim dia.
All clear.
Makan ubat subur..sampai kawan saya yang kecik molik dah jadi macam pokok yang rimbun dah..jerawat pun dah melata di muka dia yang putih bersih dulu.

Fham2 jelah bila makan ubat subur ni..macam2 side effect..migrain jangan cakap lah..kesian gila saya.Haritu kami balik Kedah,jumpa dia..lagi satu lagi cerita sedih.

Saya tak ingat process tu nama dia..tapi kira macam doc akan monitor ovum kawan saya ni.check tarikh dan masa bila ovum tu subur.Then..sampai waktu subur tu,doctor akan masukkan sperm terus ke ovum..apa nama dis process eh?IUV ke..hahaha

Date dah dapat..time pun dah tahu..siap diorang nampak kat camera ada 2 lagi ovum yang ready to bloom..kira kalau berjaya ni boleh dapat twins lah..gembira sangat2 di hati mereka.

Tepat pukul 11.30pm diorang dah ready kat hospital utk doctor masukkan sperm.
Tapiiii....maybe belum rezeki lagi..masatu pula ubat untuk masukkan sperm tu habis.
Subhanallah..kena tunggu farmasi g amik kat stock..11.30pm waktu ovum subur..tapii..tunggu punya tunggu pukul 5am baru dapat masuk..

Sian kawan saya itu...tidak berjaya lagi..masih belum ada rezeki..Tak silap saya diorang bayar almost rm10k for 3 trials..so meaning ada lagi balance 2 trial...aminnn..saya doakan mereka dapat twins terus lepas ni..

Sedih mmg sedih..tapi jangan stress sangat ye kawan2..
Kalau stress,nanti ada hormon yang keluar dalam badan kita buat badan kita jadi kurang subur.
So pergilah vacations..berhoneymoon..moga2 honeymoon itu kan bertukar jadi babymoon.
Doa saya buat kalian..

18 comments:

  1. nak bagi kawan i baca lah! dia tgh try nak baby ni..

    ReplyDelete
  2. i pon bersyukur sangat dikurniakan seorang anak.biarlah mcmana lasak anak kita tu, i thankful sgt kalo nak compare dgn org lain yg kawen lama xde anak.:(

    ReplyDelete
  3. nice entry utk yg tgh mencuba dan utk yg dh ada anak supaya lebih menghargai anak ;)

    ReplyDelete
  4. samalh mcm i.. mcm2 cara.. keke.. tp vacations & berhoneymoon tu mmg best utk hilangkan stress :)

    ReplyDelete
  5. wah.... bagus bagus... pasal timun tu nak try la... like me dah nak masuk 4 tahun... malas dah nak fikir... baik buat bodoh, bukan kita takmokan, org jek tak cuba nak paham. biar si luncai terjun dgn labu-labunya.... tak sabar nak balik umah beli timun and gula batu. thanks!

    ReplyDelete
  6. nice writing siti!:) wah kenapalah tak apply jadi MBP contributor tu hari hehehe..btw, sy menunggu 3 tahun utk dapatkan dak kecik tomei2 si e-ein nih :) berbaloi-baloi!hehehe(tak buat treatment atau cuba petua ape2 sebab sy percaya ini adalah soal rezeki tapi tak salah mencuba kerana itulah namanye usaha :)

    ReplyDelete
  7. huhuhu..betul..timun tu boleh try..thanks~

    ReplyDelete
  8. wahh yes, good entry! i pun syukur sbb x tunggu lama, rezeki pun tiba. alhamdulillah.. tp i paham org2 yg masih mencuba.. my sist, contoh paling dekat. i pun ada tips camne nak dptkan baby. esp kalo nak baby boy. insya Allah berjaya! cuma kene korbankan RM sket laa. tapi senang jer caranya. nnt la bila2 free, i share kt blog! (i ni lately susah nak free). :)

    ReplyDelete
  9. paham perasaan menunggu tu. aku kawin 3 Jun 2007, conceive Mawaddah penghujung Mac 2008. dalam 9 bulan la. aku mmg ade masalah susah nk dtg period, kdg2 smpi 6 bln xdtg (even b4 kawin). decide jumpe pakar sakit puan kt PUSRAWI, mase ni jumpe sbb nk selesaikan masalah x dtg period ni. rupe2nye, ade cyst kt ovari. lps buat ovarian drilling & mkn ubat subur, period dtg mcm biase. lps 3 cycle period, alhamdulillah dpt Mawaddah.

    selalu jumpe doktor kt klinik, dieorg mesti kate awk ni lebih berat bdn sbb tu susah period. rupe2nye jumpe pakar, berat bdn susah nk turun (dgn diet seimbang) sbb cyst kt ovari. lps bersalin gemuk sbb susah nk control mkn... tensi!!! dgn alasan, kt sini sejuk la. :)

    Sorry yuda, panjang gile komen. hehhehe

    ReplyDelete
  10. my friend pun ada sorg ni..dah 2 tahun lebih kawen..siap dah makan ubat subur..last 2 weeks she call me..nangis2 cakap dia dah pregnant..alhamdulillah:)

    ReplyDelete
  11. bagus entry ni utk beri semangat kt kawan2 yg masih mencuba..jgn stress2 k..

    ReplyDelete
  12. baca entry ko ni aku ada cite org ofis aku (dia the husband lah tapi). dia ckp dia kawin 13 thn baru dpt anak. selama 13 thn kawin tu mcm2 laa dierg try nothing happen & wife dia tak pregnant. so sb dah lama sgt try (13 thn wey, just imagine lah!) dia & wife pon give up. dia ckp dierg decide oklaa we had enough & dierg stop semua effort.

    lepas tu, wife dia pregnant! so mende ni ujian Allah juge, kalau dah rezeki tu tak ke mana.

    ReplyDelete
  13. mmg sedih kan bila kawan kite lom preggy lg..my neibour sebelah umah ni pun kesian..akak ni dh lame kawin nk jejak 40 umur dia..

    nnti kite pun nk sharela psal ni jugak..good entry :)

    ReplyDelete
  14. thanx for sharing huda....aku pun serius dah jemu dgn soalan2 org ni..

    ReplyDelete
  15. nice write up dear!

    well.. secara khususnyer semua ini kerja Allah.. DIA yg mengurniakan rezeki... tetapi kite sbg hambaNYA perlu sentiasa berdoa & tidak putus tuk berusaha demi mendapatkan rezeki tersebut.. sesungguhnya allah maha penyayang... DIA ingin kite sentiasa memohon & memanjat doa kepadaNYA...

    Sometimes kite tak tahu apa hikmah disebalik Allah tidak memberikan rezeki tersebut secepat mungkin... Jadi kite perlu redha sekiranya kite telah berusaha tetapi tidak juga mendapat rezeki dariNYA.. pendek kata selagi belum sampai masanya... pasti ia tidak akan menjadik milik kite... tetapi berputus asa jgn sekali.. kerana DIA ingin kite selalu menadah tangan & meminta kepadaNYA...

    well.. i'm married for almost 5 years... and no kids yet! just enjoying every moment with my hubby as much as I can.. especially on vacationnnnnnnnnn.... so terasa seperti honeymoon jerk 24 jam! ahaksss! :D

    ReplyDelete
  16. sama la, dulu 6 bulan jgk tunggu nak pregnant. dgn mulut2 yg bertanya & berckp 1 hal sampai terpaksa mengelak nak jumpe diorg. sabar je la. dan akhirnye membuahkan hasil! hihi. ;p

    ReplyDelete
  17. huda, smlm i tulis komen panjang tapi nape xkuar ..
    dulu2 pon slalu komen tp selalu x appear .. huhu.

    anyway i suke topic ni. tq. bleh i share tips sket dgn bf i yg dah msk 2thn lebih xpregnant lg.

    ReplyDelete
  18. i nak tips elak pregnant..

    huhu kaedah moden pil jamu ubat etc suma i buat tapi gagal juga...

    nak tips! nak! nak! nak!!

    huwaaaa.........
    tolong!! sungguh ku rasa nak nanges plak skrg!!

    ReplyDelete