Tuesday, August 10, 2010

Solat sambil pegang baby

Ok..seperti yang dijanjikan..ini muka2 kami berterawih.. (wahhh..banyaknya noda noda hitam di muka saya jika tidak tepung gomak kan..)

Bila mommy suruh smileee..sila buka mata ye cayang.

Sebab tidak bawak toys..pamper terus transform jadi her favourite toy for the night.

Sila baca tips untuk bawa anak kecil ke masjid di SINI.

Terima kasih for the tips..yang penting niat..tak dapat menunaikan terawih sbb anak lasak pun takpe..at least kita kena biasakan anak ke masjid..Tak totally kusyuk sbb anak lasak pun jangan risau..yang penting anak yang kita bawa tu dapat dengan dan nikmati bacaan surah from the imam.

Doa mommy,semoga Mia jadi anak yang soleh..

Ok..sebab ada yang bertanya macam mana solat sambil pegang anak kan..so meh la saya cerita serba sedikit.Sejarahnya mia ni dari kecik (baby) kuat memerap..salahkan saya yang 24-7 dukung dia.so dia ada perangai yang takleh dok sorang2..sejak tu saya ada search n surf serba sedikit pasal solat sambil dukung anak ni.Boleh lah saya share kat semua ya..tapi saya bukanlah pakar.If apa yang saya tulis ni bercanggah dengan apa yang kamu semua tahu..mintak perbetulkan ya..

1.Pakai stokin tangan.And dukung baby macam biasa.sambil berdiri.

2.Baca niat,takbir dan surah2 dalam keadaan dukung baby.

3.Masa rukuk pun masih dukung baby.

4.Bila nak sujud,letak baby kat depan kita sekejap,pastu sujud.Baby berada di tengah2 kita (make sure 2 tapak tangan dan dahi mencecah lantai)

5.Pastu duduk tahiyat semua macam biasa.

6.Sebelulm bangun untuk teruskan rakaat,ambil baby semula. dan terus berdiri sambil pegang baby.


Those yang babywear her baby during solah pun can..Refer HERE

Persoalan pasal pakai pampers+najis ..just yakini Islam ni selalu nak memudahkan umatnya untuk bersolat dalam apa cara sekalipun..and make sure lah kencing/poop baby kita tak meleleh or bocor sampai terkena tangan ye..

Mau lagi confident about this u can also read HERE and HERE

Last night was our second day terawih together..and me still carry the 11kg toddler through out the 8rakaat terawih.Takde lah kusyuk sangat.Sebab Mia kejap2 dia menggomel sorang2 tunjuk sana sini.Pastu sebab saya tak layan dia, dia kiss pipi saya 2-3 kali.Time saya sujud dia ketawa sbb maybe dia ingat saya nak main gomol2 dengan dia..Hurmmm...but saya percaya bila niat kita baik,insyaalah dipermudah kan semuanya.Malam ni..dunno yet pergi ke tak lagi..hehehe..penat juga ok..

9 comments:

  1. cayalah beb. kalu ade video lg best. leh jadi panduan sume. aku taktau la aku bleh bwk aqil solat ke tak. tak penah try. ikot kelasakan die, mcm tak konfiden. dhle die jenis takmo didukung. tp tak cube taktau ek.

    ReplyDelete
  2. thanks utk penjelasan yg jelas dan padat dr u..hm,pasni i tak perlu risaula. mungkin boleh dipraktikkan tapi tula, sara berat woo..sama kot ngan mia. dulu timbang 10kg(2bulan sudah), now taktau brp. tapi yg pasti,mmg tak larat klu dia mintak nk dukung tu..huhu

    ReplyDelete
  3. i nak train aleesya biasakan tgk i bertelekung dulu.. insya-Allah next year boleh bawa di ke masjid, but that time xyah dukung lagi...

    ReplyDelete
  4. bagusnye mia duduk diam je. rasa berkobar2 semangat nak pegi terawih. tp tu la,suara anak teruna saya ni loud & clear. takut dr saya sorg tak khusyuk terus semua org tak khusyuk jgk. tunggu die besar & phm sket. oh! tp tetiba nnt kluar pulak lg sorg. hohoh.

    thanks for the info ye! berguna sgt2. buleh bgtahu org lain nnt. ;)

    ReplyDelete
  5. bagus la kak first time sayer dapat tau info nih dari akak lah.. kesian sayer dah 3 taun tak dapat nak smayang teraweh dan smayang raya.. sedey nya.. tapi kali ni insya allah..

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah.. bagus tau!! hope ni jadi contoh untuk semua.. mmg selalunya org ckp susah la ada anak kecik.. tapi bawak dari kecik cam ni la didikan yg baik.. and baiknya Mia..... good girl. keep it up ya.. tlg mummy solat ok, jadi anak yg solehah :D

    ReplyDelete
  7. beb mia diam ke masa u sujud tu?? hmm i selalu jadi kuda kalau tgh semayang dgn wafiq tau.

    btw tq bg tips ni. berguna sgt!!

    ReplyDelete
  8. wow...siti, tahiniah dan terima kasih bg tips ni...kagum ah leh bwk mia..E-ei ni jenis lasak dan suka jalan sendiri..tulah tak pernah bwk gi terawih, tak tau ler camne.tapi kalau kita sembahyang,dia suka duduk depan atau kat tepi tengok sambil panggil "ma!..ma!"

    ReplyDelete
  9. thanks for the info..i nak try gak la camni..

    ReplyDelete